شاید هنوز هم بسیاری از مردم گمان کنند بازی کردن کودکان تنها به شادی و شادابی آن ها کمک می کند ولی بسیاری از تحقیقات نشان داده است که بچه ها از خلال بازی کردن آموزش می بینند و یاد می گیرند؛ به همین دلیل نمی توان نقش مؤثر بازی بچه ها را در رشد آن ها نادیده گرفت. بازی کردن به توسعه ذهنی کودکان کمک می کند، بهره هوشی آن ها را افزایش می دهد، تفکر خلاقانه را در آن ها احیا می کند، مهارت های اجتماعی را در آن ها نهادینه می کند و سلامت عقلی و فیزیکی آن ها را تأمین می کند؛ از این رو بازی کردن در کودکان را باید به منزله یک مرحله مهم در رشد آن ها تلقی کرد.

کودکان برای بازی کردن نیاز به اسباب بازی هایی دارند که هم بتوانند با آن ها اوقات خوشی را بگذرانند و هم با استفاده از آن ها به رشد و پیشرفت در مهارت های خود دست یابند. اسباب بازی ها معمولاً با توجه به گروه سنی کودکان انتخاب می شوند. گاهی جنسیت کودکان نیز در انتخاب اسباب بازی برای آن ها نقش دارد. متریال مورد استفاده در ساخت اسباب بازی ها هم یکی دیگر از مواردی است که موقع خرید اسباب بازی باید به آن دقت شود. برخی از اسباب بازی ها از چوب یا نوعی فلز سبک ساخته می شوند ولی بیشترین موادی که در تمام دنیا برای ساخت اسباب بازی به کار می رود، مواد پلاستیکی است. مواد پلاستیکی و محصولات پلاستیکی به دلیل وزن اندک، قابلیت انعطاف پذیری، ایمنی و دوام بیشتر در نزد سازندگان و خریداران اسباب بازی های کودکان جایگاه ویژه ای دارد. البته مواد به کار رفته در اسباب بازی کودکان معمولاً از بهترین کیفیت است تا از نظر بهداشتی تضمینی برای سلامت کودکان باشد و ایجاد آلرژی یا حساسیت نکند. در ادامه به معرفی ده نوع از یکی از محبوب ترین اسباب بازی های کودکان یعنی ماشین های پلاستیکی می پردازیم.

ماشین اسباب بازی پلاستیکی

ماشین های پلاستیکی کودکان هم بین پسربچه  ها و هم بین دختربچه ها پرطرفدار است و به کودکان امکان بازی تک نفره یا چند نفره را می دهد. ماشین های اسباب بازی معمولاً در ابعاد مختلف تولید می شوند، از اندازه های مینیاتوری گرفته تا ماشین های بزرگ که حتی امکان حمل کودک را نیز دارند. اصولاً ماشین های اسباب بازی برای کودکان بالای یکسال مناسب هستند ولی فاکتورهایی نظیر ابعاد و تکنولوژی های به کار رفته در ماشین هم می تواند در انتخاب یک ماشین اسباب بازی برای گروه سنی خاصی از کودکان دخیل باشد، به عنوان مثال، ماشین های اسباب بازی مینیاتوری به دلیل برخورداری از ابعاد کوچک، برای کودکان زیر سه سال مناسب نیستند چون در این سن ممکن است کودکان اسباب بازی های خود را وارد دهان کنند و چنانچه اندازه اسباب بازی کوچک باشد، برای سلامتی کودک می تواند آسیب زننده باشد. در مورد اسباب بازی های باتری خور یا کنترل از راه دور هم همین موضوع صادق است و باید سن کودک در هنگام خرید در نظر گرفته شود.

 ده نوع ماشین اسباب بازی پلاستیکی برای کودکان

ده نوع ماشین اسباب بازی پلاستیکی برای کودکان

ده نوع ماشین اسباب بازی پلاستیکی برای کودکان

  1. پک های مینیاتوری ماشین اسباب بازی: پک های مینیاتوری اسباب بازی معمولاً شامل چند ماشین مینیاتوری می شوند که می تواند دو عددی یا بیشتر تا ده یا دوازده عددی باشند و اغلب ماشین های مدل مسابقه ای را به این صورت بسته بندی می کنند.
  2. ماشین های ساخت و ساز اسباب بازی: این ماشین های اسباب بازی ماکت ماشین هایی هستند که عمدتاً در صنعت ساختمان سازی و راه سازی از َآن ها استفاده می شود از قبیل کامیون، بولدوزر، میکسر و غلتک. گاهی این ماشین ها در ابعاد بزرگ و به صورت تک عرضه می شوند و گاهی نیز در پک های چند تایی در دسترس قرار می گیرند. برخی از مدل های این ماشین ها قطعات جداشونده دارند یا آچار و پیچ گوشتی پلاستیکی همراه آن ها عرضه می شود تا در باز و بسته کردن برخی قطعات مورد استفاده قرار بگیرند که همین ویژگی بر جذابیت آن ها می افزاید.
  3. تراکتور اسباب بازی: تراکتورهای اسباب بازی از نظر ظاهری کاملاً شبیه تراکتورهای واقعی هستند و چهار چرخ دارند که دو چرخ آن ها بزرگ و دو چرخ دیگر کوچک است. این ماشین ها کاملاً سبک و قابل جابجایی هستند و لبه های تیز و برنده ای ندارند. به دلیل اینکه این اسباب بازی ها به صورت اصولی شبیه سازی شده است، بچه ها از طریق آن ها می توانند تراکتورهای واقعی را به آسانی تشخیص دهند. تراکتورهای اسباب بازی به خیال پردازی کودکان و بالا بردن توانایی حرکتی آن ها کمک می کنند.
  4. جرثقیل اسباب بازی: این اسباب بازی پلاستیکی در رنگ بندی های مختلف تولید می شود و کودکان را با ماشین آلات سنگین آشنا می کند؛ البته بهتر است والدین در هنگام بازی کودکان درباره کارایی این دست ماشین ها که شاید به صورت روزمره و در محیط پیرامون کودکان استفاده نشوند، توضیحاتی دهد. برخی از این ماشین ها از قطعاتی ساخته شده اند که کاملاً قابل باز شدن و سرهم کردن هستند که این امر علاوه بر ایجاد سرگرمی بیشتر در کودکان، باعث افزایش خلاقیت آن ها می شود.
  5. ماشین سواری اسباب بازی: یکی از محبوب ترین انواع اسباب بازی های پلاستیکی خصوصاً در میان پسربچه ها است و معمولاً به دلیل اینکه در محیط پیرامون، پدر و سایر فامیل از ماشین استفاده می کنند، حس داشتن یک ماشین سواری، موجب سرگرمی و ایجاد نشاط در آن ها می شود.
  6. تریلی اسباب بازی: تریلی های اسباب بازی هم مانند سایر انواع ماشین های اسباب بازی، از جنس پلاستیک ساخته شده اند و ده چرخ دارند. این تریلی های رنگی زیبا، در عقب، قسمتی برای حمل بار دارند که کودکان می توانند وسایل کوچکی را در آن قرار دهند و جابجا کنند. این مدل از ماشین های اسباب بازی هم مانند بقیه مدل ها قابل شستشو هستند. تریلی  اسباب بازی بیشتر در بین پسران محبوب است.
  7. ماشین آفرود اسباب بازی: این ماشین با چرخ های بزرگ و عاج دار و به دلیل بدنه و ساختار نسبتاً محکم طرفداران زیادی در بین پسربچه ها دارد و آن ها را با یکی از تفریحات مدرن به اسم رانندگی آفرود که این روزها باب شده است، آشنا می کند.
  8. کامیون بازیافت اسباب بازی: این اسباب بازی سال های اخیر به ماشین های اسباب بازی پلاستیکی اضافه شده است و هدف آن آشنا کردن بیشتر کودکان با فرایند بازیافت و نهایتاً حفظ محیط زیست است. البته همان طور که پیشتر گفته شد، بهتر است والدین در خصوص اسباب بازی هایی که نمونه های واقعی آن ها ممکن است خیلی در معرض دید کودکان نباشد، توضیحاتی بدهند و در صورت مشاهده نمونه واقعی، آن را به کودکان نشان دهند تا از این طریق ذهن کودکان بهتر متوجه کارکرد آن ماشین ها شود.
  9. آمبولانس اسباب بازی: رنگ این ماشین های اسباب بازی پلاستیکی معمولاً سفید و طرح صلیب و کلمه آمبولانس به روی آن ها نقش بسته است. بازی کردن کودکان با این ماشین های اسباب بازی به رشد مهارت های اجتماعی آن ها کمک خواهد کرد چراکه والدین می توانند در حین بازی کودک با این وسیله به آن ها آموزش دهند که رفتار صحیح رانندگی در هنگام برخورد با یک آمبولانس در حال خدمت به چه صورت باید باشد.
  10. وانت اسباب بازی: وانت اسباب بازی هم از آن دسته اسباب بازی های پلاستیکی است که در بین پسربچه ها محبوب تر است. این ماشین ها هم تا حدودی قابلیت حمل و جابجایی وسایل خرد و کوچک کودکان را دارند و بسیار سرگرم کننده هستند. گاهی وانت های پلاستیکی و البته سایر ماشین های اسباب بازی به گونه ای ساخته می شوند که درهای آن ها قابل باز و بسته شدن است و همین موضوع آن ها را جذاب تر می کند.
سخن آخر

کودکان عاشق اسباب بازی هستند و خوشبختانه بازی ‎کردن با اسباب ‎بازی ‌ها به رشد ذهنی و اجتماعی آن ‎ها کمک می‎کند. اسباب بازی های پلاستیکی به این دلیل که سبک هستند و قابلیت انعطاف بالایی دارند و هم چنین در ساخت آن ها می توان کیفیت و نکات ایمنی لازم برای یک بازی امن را فراهم کرد، برای کودکان بسیار مناسب هستند. هر مدل ماشین پلاستیکی که برای کودکان خود خریداری می کنید می تواند تجربه ای جدید را برای آن ها رقم بزند به شرط اینکه به آن ها در مورد کارکردهای واقعی آن ماشین اسباب بازی، در همان  قالب بازی کردن، نکاتی را بگویید.