سرویس کریستال چک شامل انواع ظروف و دکوری می باشد،  که به دلیل زیبایی و شیک بودن طرفداران زیادی نیز در ایران دارد.  این سرویس به صورت کامل می باشد،  و تمام ظروف غذاخوری،  شیرینی خوری و شکلات خوری و دکوریجات و غیره را شامل می شود.

تنوع سرویس کریستال زیاد هستند و  شامل بشقاب ها،  خورشت خوری،  قندان،  ظرف آجیل،  سوپ خوری،  شیرینی خوری،  فنجان،  نعلبکی،  قندان،  گلدان،  شکلات خوری،  میوه خوری،  جایخی،  ظروف پذیرایی دکوری و غیره می باشند.

جمهوری چک از ایام قدیم به دلیل تولید و عرضه ظروف پذیرایی کریستال و به خاطر کیفیت عالی که این ظروف دارند،  از محبوب ترین برندها می باشد. طوریکه گوی سبقت را از لحاظ تنوع طرح و زیبایی و کیفیت از دیگر رقبا خود در این عرصه ربوده است.

کیفیت این محصول همچنین به دلیل مقاوم بودن و درخشندگی شهرت جهانی دارد و تقاضای بالای آن در بازارهای جهانی هر روز نیز بیشتر می شود. یکی از دلایل کیفیت بالای سرویس چک به خاطر دارا بودن بیش از ۲۴ درصد سرب در آن می باشد که زیبایی و درخشندگی خاصی را علاوه بر محکم بودن به آن بخشیده است.

دو برند بسیار مهم و شناخته شده کشور چک در تولید و عرضه ظروف کریستالی بوهیما و آلیش می باشند. این دو برند به دلیل درخشندگی ظروف کریستالی در بازارهای جهانی شهرت و محبوبیت خاصی دارند.

 درخشندگی این سرویس ها طوری است که به هنگام قرار گرفتن در نور خورشید حالت زیبایی از بازتاب و انعکاسی از نور رنگین کمانی را از خود نشان می دهند.

در ادامه در مورد ویژگی های ظروف کریستالی چک توضیحاتی را شرح می دهیم و به نکاتی مربوط به مشخصات سرویس کریستال دو برند این کشور،  بوهیما و آلیش و سایر موارد در این زمینه اشاره می کنیم.

ویژگی های کریستال چک

ویژگی های کریستال چک

ویژگی های کریستال چک

از مهم ترین ویژگی های کریستال چک همانطور که گفته شد، داشتن بیش از ۲۴  درصد سرب می باشد،  که آن را به ظروفی منحصر به فرد با درخشندگی خاص تبدیل کرده است. زیرا که در تولید کریستال چک فرمول خاصی به کار رفته و فرآیند تولید آن در حرارت ۸۰۰  درجه سانتی گراد می باشد.

تابش نور در کریستال های اصل چک دارای شکست بسیار زیادی هستند،  و به همین دلیل وقتی این کریستال ها در برابر نور مستقیم خورشید قرار می گیرند،  از خود درخشندگی زیبای رنگین کمانی را انعکاس می دهند.

کیفیت ظروف کریستالی به دلیل فرمول خاصی که در تولید آنها به کار رفته از درجه بالایی برخوردار است. همچنین طراحی های روی سرویس های کریستال چک دستی هستند،  و در ایجاد این نقوش هیچ ماشینی دخالت ندارد.

کریستال های چک به دلیل اصل بودن وزن سنگین تری نسبت به حجمشان دارند،  و ماهرترین و مجرب ترین افراد در تولید آن دخالت دارند.  زیرا طراحی و ایجاد نقش و نگار بر روی سرویس ها کار بسیار دشواری است.

استفاده از ظروف کریستال چک به دلیل قیمت بالا و سایر موارد بیشتر جنبه تزئینی و دکوری دارد. اما اگر قصد فروش این ظروف را به صورت خرده و عمده دارید،  می توانید با توجه به قیمت به روز آنها را بفروشید.

برای خرید و گرفتن اطلاعاتی در مورد مدل و کیفیت ( از لحاظ اصل یا فرع بودن و وزن و سایر موارد ) سرویس کریستال چک می توانید مشخصات آنها را که در ته ظروف حکاکی شده ببینید  و یا از طریق  بروشور به اطلاعاتی در مورد آنها دست یابید.

تشخیص اصل بودن سرویس کریستال چک

تشخیص اصل بودن سرویس کریستال چک

تشخیص اصل بودن سرویس کریستال چک

در بازار امروز تولید محصولات فرعی و درجه دو باعث شده تا تشخیص کریستال اصل با فرع کمی مشکل باشد. بنابراین ما در اینجا نکاتی را اشاره می کنیم که می تواند به شما در تشخیص اصل یا فرع بودن جنس تا حدود زیادی کمک کند.

در ابتدا به توضیحاتی در مورد چند تعریف در بازار کریستال می پردازیم.

تعریف کریستال

کریستال از مواد معدنی ساخته شده که دارای ساختار منظم باشند.  همچنین کریستال ها به دلیل داشتن اکسید سرب درخشندگی زیادی دارند،  و هر چقدر میزان اکسید سرب در آنها بیشتر ( در حد ۲۴ درصد ) باشد، دارای میزان خلوص و درخشندگی بیشتری نیز می باشند.

اما محصولات بلوری به دلیل کم بودن و یا عدم اکسید سرب سبک تر و دارای درخشندگی کمتری هستند.

کریستالین

در موادی که در طی پروسه تولید از اکسید سرب کمتری ( تقریبا ۱۲ درصد ) در ترکیبشان استفاده شده است،  کریستالین گفته می شود. مواد خاصی مثل ترشی ها و نوشیدنی ها نباید در تماس مستقیم با ظروف کریستالین باشند،  زیرا از لحاظ بهداشتی و قانونی منع مصرف دارند.

کریستال لایت

با اینکه کریستال لایت درخشندگی نسبتا خوبی دارد،  ولی در آن از اکسید سرب استفاده نمی شود. بلکه درخشندگی آن به دلیل روند خاصی است که در پروسه تولید به کار گرفته می شود.

کریستال لایت وزن کمتی نسبت به کریستال دارد،  و وقتی به آن ضربه بزنید صدای متفاوتی را ایجاد می کند.

با توجه به تعاریفی که گفته شد می توان تا حدودی به تفاوت کریستال اصل با سایر کریستال ها پی برد.  همچنین نوع برند و شرکت تولید کننده نیز در شناخت کریستال واقعی موثر است.

به این صورت که اغلب محصولات و ظروف چینی از بلور هستند. بنابراین با توجه به شکل ظاهری شبیه هم،  و از لحاظ کیفیت با کریستال متفاوت بوده و دارای کیفیت و قیمت کمتری نیز نسبت به کریستال می باشند. همین موضوع می تواند توجیه خوبی برای تشخیص اصل بودن کریستال چک را نشان دهد.

با وجود اینکه می توان با مارک دار و دارای برند  ظروف کریستالی اصل بودن و کیفیت آن را تشخیص داد.  اما گاهی به دلیل تشابه محصولات و عدم امکان مقایسه نتیجه خوب به سختی به دست می آید.

موارد دیگری نیز وجود دارد که می توان برای تشخیص اصل بودن کریستال به آنها بسنده کرد.  با این حال وجود چنین مواردی دلیل بر اصل بودن کالا نیست.  بنابراین شما باید برای خرید ظروف کریستالی از فروشگاه ها و سایت هایی که نماینده کریستال چک هستند، اقدام کنید،  و نسبت به اصل بودن و سایر مشخصات کالا از کارشناسان مجرب در این زمینه اطلاعات بگیرید.

وزن کریستال

معمولا یکی از معیارهایی که می توان به اصل بودن کریستال پی برد،  وزن آن است.  در سرویس کریستال چک وزن ظروف به دلیل وجود اکسید سرب نسبت به ظروف دیگر بیشتر می باشد.

زیرا هر چقدر اکسید سرب در کریستال بیشتر باشد،  خلوص و وزن بیشتری نیز دارد. از لحاظ وزنی بعد از کریستال،  کریستالین،  کریستال لایت و بلور اولویت های بعدی می باشند.

کیفیت و درخشندگی و شفافیت

کیفیت می تواند کمک زیادی در تشخیص اصل بودن کریستال کند.  به این منظور که در محصولات کریستالی با کیفیت، شفافیت و درخشندگی نسبت به سایر ظروف کریستالی و بلور بیشتر است.

همچنین موج کمتری بر روی ظروف کریستالی اصل چک دیده می شود،  که همین می تواند توجیه خوبی برای تشخیص این محصولات از فرع آن و سایر ظروف کریستالی باشد.

قیمت

محصولات چینی و کریستال های ترک قیمت نسبتا کمتری نسبت به ظروف کریستالی چک دارند.  بنابراین بهتر است نسبت به اطلاعات مربوط به قیمت و خرید  کریستال چک به فروشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه کنید.

صدای حاصل از ضربه

صدای تولید شده بر اثر ضربه در ظروف کریستالی خیلی شبیه زنگ می باشد،  در صورتی که در سایر ظروف کریستالی صدایی که تولید می شود کمی متفاوت تر است. البته صدای زنگ در ظروف کریستالی با توجه به اندازه آنها نیز کمی با هم تفاوت دارد.

در ظروف کریستالی ترک این صدا بم و خفه تر مثل صدای ضربه روی ظروف پلاستیکی می باشد.

حک شدن حرف B

با اینکه حک شدن حرف B در ته ظروف کریستالی اصل بودن و اعتبار  کالا را نشان می دهد.  اما نبود چنین علامتی نیز دلیل بر عدم اصل بودن آن نیست.  به طوریکه در بعضی از ظروف کریستالی اصل چک حرف B وجود ندارد.

بنابراین در  کالای تقلبی نیز می توان حرف B را مشاهده کرد،  و همین می تواند گاهی خریدار را سردرگم کند.

ته رنگ ظرف کریستالی

چنانچه چراغ UV  در اختیار داشته باشید و روی ظروف کریستالی بتابانید،  ته رنگ ظرف انعکاسی از رنگ ارغوانی مایل به آبی را به شما می دهد.  این به دلیل مواد و ترکیبات موجود در کریستال می باشد.

اما در سایر ظروف شیشه ای ته رنگ آن به دلیل عدم اکسید سرب و پنجاه درصد سیلیس رنگی سبزآبی یا فیروزه ای ( شیشه سودالایم ) و یا متمایل به سبز ( شیشه حاوی آهن ) دارد.

معایب دیگر در مورد محصولات چینی و سایر کالاهای قلابی استفاده از قالب نادرست برای تولید آنها می باشد.  به طور مثال در کالای بی کیفیت و دست پایین مثل قندان و یا آجیل خوری درب یا بدنه به خوبی بر روی قسمت پایینی سوار نمی شود.

کریستال بوهیمای چک

کریستال بوهیما به کریستال خورشیدی چک معروف است.  زیرا که به دلیل فرایند خاصی که در تولید این کریستال طی شده فوق العاده دارای درخشش بالا می باشد و به لاکچری بودن شهرت دارد.

از طرفی طرح های خورشیدی تراشیده شده روی بدنه ظروف کریستال بوهیما جلوه خاصی به آنها بخشیده است. به دلیل درخشندگی و جنس خوب کریستال بوهیما بهترین گزینه برای پذیرایی های باشکوه می باشد.

طراحی شیک و ایجاد نقش و نگار روی بدنه ظروف بوهیما توسط طراحان ماهر و با تجربه صورت می گیرد،  و برای همین قیمت و ارزش آن نسبت به سایر ظروف کریستالی بیشتر است. در ایران نیز به دلیل درخشش کم نظیر و شفافیت بالا کریستال بوهیمای چک طرفداران زیادی دارد.

کریستال بوهیمای چک در دو نوع رنگی و بی رنگ هستند،  و ظرافت خاصی در تولید ظروف کریستال بوهیما به کار رفته است.

خوشبختانه به دلیل تقاضای زیاد این کریستال در ایران هم نمایندگی دارد.  به طوریکه حتی بین فروشگاه های اینترنتی برای عرضه و فروش کریستال بوهیمای چک رقابت است.  اما شما می توانید کریستال بوهیمای چک را از طریق خود نمایندگی های این برند در تهران و سایت های مربوطه از سرتاسر ایران با قیمت ارزان تر خریداری کنید.

کریستال آلیش چک

ظروف شیشه ای کریستال آلیش یک نوع از مدل های شیشه های سیلیکاتی هستند، که ظاهری درخشنده و شبیه به کریستال های کوارتز دارند. دلیل نام گذاری آلیش نیز به همین خاطر است.

همچنین در این کریستال به دلیل وجود سرب ضریب شکست نور بسیار زیاد می باشد.  بنابراین ظروف کریستال آلیش درخشندگی و تلالو خاصی دارند. همینطور در ترکیب آنها علاوه بر اکسید سرب از اکسید سدیم و اکسید پتاسیم نیز استفاده می شود.

این کریستال از چگالی زیادی نسبت به سایر انواع شیشه ها بهره مند است،  و کمی نیز دارای مدل الاستیسیته می باشد.  به همین خاطر است که در اثر ضربه صدای زنگ دار از خود تولید می کنند.

سرویس کریستالی آلیش برای ظروف تزئینی و دکوری بسیار مناسب هستند.

امروزه سعی دارند برای رفع مسائل محیط زیستی به جای اکسید سرب که یک ماده سمی است،  موادی نظیر اکسید باریم یا اکسید روی را جایگزین کنند.

کلام آخر

با توجه به نکات ذکر شده نمی توان برای خرید سرویس کریستال چک تنها به ظروف شناسنامه دار بسنده کرد.  زیرا جنس اصل کریستال چک در بازار به قیمت حراج به فروش نمی رسد. بنابراین توصیه ما به شما این است که جهت خرید ظروف کریستالی چک تنها به نمایندگی های فروش معتبر آن در سرتاسر ایران مراجعه نمایید.